Free the fascia!

Bijgewerkt op: 16 mrt.

Ik kan geen betere introductie op deze post dan verzinnen dan Gil Hedley zelf aan het woord te laten over fascia. The Fuzz speech legt in een clip van een 5-tal minuten wat fascia is en het belang ervan. Er is vandaag al heel wat te vinden over fascia maar ik neem deze er graag uit omdat hij me elke keer weer doet lachen. Het is... een bijzonder man...



De titel van deze post refereert aan de bumper stickers die je in California kon zien in de jaren 60 en 70 van vorige eeuw. In die periode was California een hot spot voor lichaamsgerichte technieken zoals Rolfing en Rebalancing. Ik was er zelf niet bij (spijtig genoeg). Maar mijn leraar wel, Sathyarti Peloquin. Een man met 40 + jaren bodywork ervaring op zijn teller en bijzonder sappige verhalen.


Ik kan je spijtig genoeg niet even sappig vertellen over die periode. Maar ik deel wel graag een belangrijk stuk van zijn wijsheid in deze post. I


k wil graag duidelijk stellen dat ik met deze post geen standpunt inneem over traditionele medische wetenschap en oplossingen. Het is mijn overtuiging dat lichaamsgerichte methodieken en de huidige medische oplossingen perfect complementair zijn om tot de beste resultaten te komen.


“Fascia verbindt alles van de top van je hoofd tot de onderkant van je voeten. Het is gestructureerd in 'zakken' en het is één van de meest belangrijke systemen in het lichaam als het gaat over het voelen, vasthouden en loslaten van emoties.”

3 holistische systemen


Er zijn in het lichaam 3 holistische systemen, dit wil zeggen systemen die alles verbinden met elkaar, we onderscheiden:

  • Het zenuwstelsel dat alles in het lichaam verbindt door beweging door gebruik te maken van motorische en sensorische zenuwen

  • De bloedsomloop die voeding en zuurstof naar de cellen brengt en toxines en koolstofdioxide afvoert

  • Het fascia systeem dat voor vorm zorgt en alles in het lichaam bij elkaar houdt

Het fascia systeem heeft 3 belangrijke functies in het lichaam, enerzijds zoals al vermeld, het zorgt voor vorm, stabiliteit en een keten van beweging in het lichaam. Anderzijds is het continu informatie aan het uitwisselen met ons brein over hoe we ons voelen.


Het fascia systeem telt meer dan 100 miljoen sensorische zenuwuiteinden, ze zijn onderverdeeld in onder andere:

  • Proprioceptieve: hiermee heeft hebben we het vermogen om de positie van ons eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen, het geeft ons een lichaamsgewaarzijn in de ruimte.

  • Interoceptieve: hiermee hebben we het vermogen om prikkels binnen ons eigen lichaam waar te nemen. Ze geven ons aan wanneer er overschotten zijn aan opneembare en uitstootbare stoffen. Ze sturen ons informatie over de reactie van ons lichaam.

  • Nociceptieve: Hiermee voelen we pijn, het zijn de pijnreceptoren in ons lichaam.


het belang van werken op fascia via bodywork


In een andere post die je hier kan vinden, kan je lezen hoe je emotie kan vasthouden in het lichaam doordat je een beweging niet afmaakt. Door jezelf niet te uiten, sla je energie op in je lichaam.


We kunnen dit nu dieper bekijken door de bril van fascia.


Wanneer we een trauma ondergaan (met een grote T of een kleine t), gaat het lichaam zoals gezegd met energie aan de slag. We willen vechten (energie), vluchten (energie) of we bevriezen (spanning).


Wanneer we die beweging die het lichaam wil maken niet afmaken (de energie vrijlaten of de spanning lossen) beginnen we ons lichaam in een harnas te dwingen. We ontwikkelen een patroon van 'vasthouden'. We remmen onze vrije beweging af, houden spanning vast (je moet je maar eens vloeiend als een danser proberen te bewegen als je gestresseerd bent) en onze fascia begint aan elkaar te kleven. We beginnen letterlijk een fysiek harnas te vormen met onze spieren. Op die manier hoeven we niet meer te voelen wat we niet mogen uitdrukken. We verdoven onze emoties ten koste van onze vrijheid in ons lichaam.


Op die manier slaan we dus emoties op in ons zacht weefsel. Lichaamswerk kan ervoor zorgen dat door een combinatie van adem, massage en veilige ruimte de beweging die vastzit afgemaakt kan worden. De onderliggende emoties kunnen hierdoor ruimte krijgen en het lichaam krijgt weer meer bewegingsvrijheid.


een zelfversterkende negatieve loop


Ik wil nog heel kort iets vertellen over chronische pijn en ontsteking. Niet om een alternatief te geven voor medische wetenschap. Maar om je een perspectief mee te geven.


Fascia omgeeft zowat elke structuur in ons lichaam. Van spiergroepen tot spieren, tot spiervezels, tot bloedbanen en elke cel in ons lichaam. Je kan je er dus iets bij voorstellen dat het effect van vastgelopen fascia verstrekkend kan zijn.


Wanneer fascia rond een bepaalde spier te vast komt te zitten, zal de bloedsomloop zijn functie slechter kunnen uitvoeren. Dit wil zeggen dat een spier die al moeite had met optimaal functioneren nu ook een minder efficiënte voedings- en zuurstoftoevoer zal krijgen, én nu ook minder efficiënt zijn afvalstoffen kan afvoeren. In het slechtste geval onstaan er chronische ontstekingen ten gevolge ter hoogte van de overwerkte spiergroep doordat hij te weinig zuurstof krijgt en zwemt in zijn eigen afvalstoffen. (Zijnoot: aangezien antibiotica en medicijnen op dezelfde manier afgeleverd worden dan de voedingsstoffen worden zij ook minder efficiënt afgeleverd aan de spiergroep).





Move, unwind, dance


Het is dus van cruciaal belang om alert te blijven op de mobiliteit van je lichaam. Om alert te blijven op de emoties die je jezelf niet toestaat om uit te drukken. Om proactief te blijven bewegen, te dansen, te stretchen en tijd te nemen voor je lichaam. In andere posts zal ik verwijzen naar een aantal zaken ie je kan doen in je dagelijkse routine om hiermee aan de slag te gaan.




Heb je vragen over lichaamswerk? Ben je nieuwsgierig of voel je je aangesproken door iets wat hier geschreven staat? Aarzel dan niet om me te contacteren.

17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven